Małe porównanie firefox 3.6.8 i 4.0 beta 1

poniedziałek, 26 lipca 2010
Wczoraj naszła mnie ochota na wypróbowanie oficjalnej wersji firefox 4 beta 1. Choć można ją było ściągnąć i testować od miesiąca, dopiero teraz postanowiłem sprawdzić co oferuje. Przeglądarki porównywałem bez wtyczek na moim satellite pro a120 (Vista 32 bit SP2, 4GB RAM 266MHz, Intel Core Duo T2250 1,73 GHz, sieć WiFi). Prawdą jest, że moje badania nie są reprezentatywne, lecz subiektywne i wynikają z klasy używanego przeze mnie sprzętu.

ff 3.6.8 
Test na stronie SunSpider JavaScript: 2118.4 ms
Test Acid3: 94/100
Czas od momentu uruchomienia do pełnego działania: 2 sec.
Wykorzystanie pamięci RAM przez przeglądarkę bez uruchomionych stron: 21MB
Wykorzystanie pamięci RAM przez przeglądarki przy uruchomieniu 6-ciu stron: 73MB

ff 4 beta 1
Test na stronie SunSpider JavaScript: 1728.2 ms
Test Acid3: 97/100
Czas od momentu uruchomienia do pełnego działania: 2-2,5 sec.
Wykorzystanie pamięci RAM przez przeglądarkę bez uruchomionych stron: 27MB
Wykorzystanie pamięci RAM przez przeglądarki przy uruchomieniu 6-ciu stron: 86.8MB

Wyraźnie widać, że na moim sprzęcie ff 4 beta 1 jest szybszy i lepiej współpracuje z nowymi standardami ale zabiera więcej pamięci RAM. Poza tym firefox 4 wniósł kilka zmian w interfejsie. W systemie Windows Vista i Windows 7 pasek menu został zastąpiony przyciskiem "Firefox" a przezroczyste szkło obejmuje cały interfejs przeglądarki. Tutaj Mozilla nie popisała się pionierskimi rozwiązaniami, lecz kopiowaniem pomysłów Opery:)

Kolejna zmiana to nowy menadżer dodatków, kompletnie go przebudowali. Beta 1 obsługuje materiały wideo w wysokiej rozdzielczości HD przez otwarty standard WebM, co ułatwi przeglądanie youtube. Fajną sprawą jest też moduł zabezpieczający przed awariami wtyczek, który ma działać na wszystkich platformach. W przypadku awarii wtyczki Adobe Flash, Apple QuickTime, czy Microsoft Silverlight wystarczy zamknąć lub odświeżyć wybraną kartę i nie trzeba już resetować całej przeglądarki.

Jeżeli chodzi o szybsze startowanie... Na moim laptopie ff 4 uruchamia się bez wyraźnej różnicy, za to czas ładowania strony jest naprawdę zoptymalizowany :) Zdecydowanie lepiej i szybciej przegląda mi się strony na ff 4, gdy doinstaluje noscripta nie ma już na co narzekać.

Pomimo tych wszystkich "za" jest dość poważne "ale". Nie jestem wystarczająco przekonany, co do bezpieczeństwa ff 4.0. Kto wie jakie nowe luki kryją się za tą odsłoną:) Z moich ulubionych dodatków działa tylko noscript. Brakuje mi siteadvisora weryfikującego witryny, do którego bardzo się przyzwyczaiłem. Mimo wszystko warto zainstalować beta wersję i przetestować jej możliwości na własnym sprzęcie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz